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» Resultado:
2 registros
Registro 1 de 2 |
Autor: |
Camisón, César - De Lucio, Juan |
Título: |
La competitividad de las PyMEs españolas ante el reto de la globalización |
Fuente: |
Economía Industrial, n.375. España. Ministerio de Industria, Turismo y Comercio |
Páginas: |
pp. 19-40 |
Año: |
2010 |
Texto completo: |
![Texto Completo](/cendocu/images/titledbs/pdf.png) |
Resumen: |
La PyME configura más del 99 por ciento del tejido empresarial de España. El actual contexto de globalización y la reciente crisis internacional introducen cambios en la configuración de las ventajas competitivas de las empresas. Este trabajo, tras constatar a partir de las fuentes demográficas ciertos aspectos novedosos de la importancia y situación de la PyME en la economía española, realiza un análisis DAFO de la PyME española en relación con los factores del entorno, en base a los datos que ofrece la investigación empírica longitudinal sobre La competitividad de la empresa española 1984- 2008, que nos permite identificar los problemas de competitividad internacional a los que se enfrenta y las políticas que deberían implementarse. |
Palabras clave: |
PEQUENAS Y MEDIANAS EMPRESAS |
COMPETITIVIDAD |
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Registro 2 de 2 |
Autor: |
Camison, Cesar - |
Título: |
Total quality management in hospitality: an application of the EFQM model |
Fuente: |
Tourism Management. v.17, n.3 |
Páginas: |
pp. 191-201 |
Año: |
May 1996 |
Resumen: |
The importance of total quality management (TQM) in the tourist industry has risen to an extraordinary level because of the change in preferences of tourists’ behaviour and the growth of competitiveness of new tourist destinations. The application of existing, well-tested ideas on quality improvement is an important issue to tourist enterprises. This paper researches, first, the process of cultural change in Valencian hospitality organizations originated by these environment transformations. Among the available models of TQM, we selected the model proposed by the European Foundation for Quality Management (EFQM), as support for the European Quality Award, to make a cross-analysis of the views of quality from the standpoint of management and external customers in Valencia’s hotel industry. This study presents empirical evidence on the extent to which the EFQM quality model might assist Valencian hoteliers to know and to close the gap between perceptions of quality and self-assessed ratings of quality performance. |
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